Tips: för snabbare kultivering

Mer
16 sep 2011 07:20 #2084 av Niklas Ekestam
Både denna sommar och förra sommaren har jag sått chilli frö i slutet av juli. Då har man småplantor att övervintra som kommer igång tidigare nästa år. Dessutom gror och startar plantorna bättre i sommarvärme med massor av ljustimmar.

Det går att immitera sommarljus och värme mitt i vintern med värmemattor och belysning, men varför göra det svårt för sig?
Mina plantor har hitills klarat vintrarna bra i ett varmt söderfönster.

Även om jag övervintrar plantor har jag svårt för att låta bli att så chilli i januari med, så nu sår jag två gånger om året! ;)
Niklas
Mer
09 jul 2011 03:20 #2046 av Anders Svärd
Tips: för snabbare kultivering, använd kultiverings värmematta och växtlampor.
Blanda benmjöl (inte gödsel) i krukmaterialet, tillsätt vatten och placera i microvågsungnen i några minuter. Det dödar svamp och utsöndrar näringsämnen i blandningen så att det växer snabbare.
Sprinkla kanel över ytan för att förhindra övervattning(?) (svamp). Vattna sparsamt, när det börjar bli torrt.


Ovanstående är översatt från denna engelska text som jag hittade i kommentarerna under en youtube video:

Tips: for faster seedlings, use seedling heating mat and grow lights. Mix bone meal (not fertilizer) into potting material, add water, and put in microwave for a few minutes. This kills fungus and releases nutrients in mix for faster growing. Sprinkle cinnamon across top to prevent damping (fungus). Water sparingly, when getting dry.

Zon3
Sidan laddades på: 0.279 sekunder

Anmälan nyhetsbrev

scflogo