Konstig lukt från Omnicolor

Mer
14 feb 2011 15:37 #1838 av Anders Svärd
Ah. det är alltså plantan i sig. Det är första året nu i år som jag ska odla Omnicolor så det var nyttigt att veta :)
Bara inte frukterna smakar kattpiss... ;P

Vad är det ni tror luktar på så vis av plantan? :)

Zon3
  • Johan Fallenius
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
14 feb 2011 11:06 #1830 av Johan Fallenius
Svar från Johan Fallenius i ämnet Re: Konstig lukt från Omnicolor
Hej och tack för din synpunkt. Med tanke på att jag nu upptäckt att lukten inte kommer från jordklumpen, utan från själva plantan, kan det kanske stämma. Jag övervintrar bara den och har därför tyvärr inget att jämföra med.

Hälsningar
Johan
  • Johan Fallenius
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
14 feb 2011 11:04 #1829 av Johan Fallenius
Svar från Johan Fallenius i ämnet Re: Konstig lukt från Omnicolor
Hej och tack för svaret!

Här är svar på dina frågor

1. Jorden blir rejält uttorkad mellan varven. Sedan duschar jag igenom den, vilket får jorden att blir genomblöt. Sedan tar det kanske en vecka innan jorden är torr igen.
2. Den här riktiga kattpissdoften kommer inte från jordklumpen! Jag lyfte precis upp den och den luktar ok. Doften kommer från själva plantan.
3. Den har övervintrat i ett uterum med 15 grader. Två lysrör precis ovanför har gett först 12 timmar extrabelysning och nu 14.

Jag ska testa och höja luftfuktigheten runt plantan och se om det hjälper mot lössen.

Hälsningar
Johan
  • Johan Fallenius
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
14 feb 2011 10:57 #1828 av Johan Fallenius
Svar från Johan Fallenius i ämnet Re: Konstig lukt från Omnicolor
Hej och tack för ditt svar!
Jag gödslar visserligen med BioBact då och då men det är inte den doften jag känner (jag gödslar också också väldigt sparsamt). Likaså har jag varit mycket sparsam med vattningen. Däremot blir krukan genomvattnad när jag duschar den varje eller varannan vecka. Den får dock stå kvar i duschen ett bra tag och droppa av sig. Ett jordbyte är säkert inte fel. Hur går man tillväga rent praktiskt? Allt är bara ett nystan av rötter. Ska man skära upp nystanet och skaka av jord? Tack också för tipset att steklarna kräver lite högre temperatur. Jag har bara 15 grader i uterummet. Vi får se om jag tar till sådana om beskärning inte hjälper.
Hälsningar
Johan
Mer
13 feb 2011 17:13 #1823 av Anders Svärd
1. Om du skulle beskriva fuktigheten på jorden relativt med något annat, vad skulle den vara då?

2. Testa lyft upp plantan ur krukan och lukta på jorden om det är den som luktar. Titta även på rötterna hur de ser ut. är de vita eller ser de ofräsha ut?

3. I vilken miljö/temperatur har du övervintrat i?

Sur gödslag jord börjar lukta fränt och riktigt illa. Det kan liknas vid att man ställer flytande utblandat gödsel i en kanna eller flaska i rumstemperatur. Efter några dagar luktar det piss av vattnet ordentligt och en process där amoniak liknande har börjat infinna sig. Speciellt om gödslet var just baserat på organiskt gödsel som avföring etc från djur. Under övervintringen ska man vara mycket försiktig med gödslingen och vattningen, samt temperaturer.

Löss gillar miljöer där luftfuktigheten är låg. Vad jag gjorde för att försöka motverka dem, var att sätta ett fat upp och ner i ett större fat där jag såg till att ha vatten. Då står plantan på en ö i vatten så att luftfuktigheten höjs runt plantan. Här är uttrycket "get to know your enemies" tillämpligt. Läsa på om bladlöss det vill säga och vad de inte gillar :evil:

Zon3
  • Johan Fallenius
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
13 feb 2011 12:28 #1821 av Johan Fallenius
Konstig lukt från Omnicolor skapades av Johan Fallenius
:S Jag håller på att övervintra en Omnicolor. Den drabbades tidigt av lusangrepp som jag så här långt inte har lyckats bli kvitt. Jag har försökt duscha en gång i veckan ungefär och spruta med såpvatten. Angreppet hålls i schack, men återkommer gång på gång. Plantan har utvecklat en doft som närmast kan liknas vid kattkiss. Är det normalt vid lusangrepp? För det är väl inte plantan i sig själv som stinker? Jag ska beskära den snart och hoppas på bättre lycka i bekämpningen, men är nyfiken på vad som orskar stanken. Jag kan också passa på att fråga 1) om man bör göra något åt rotklumpen vid omplanteringen. Den står i en 10 liters hink nu och jag tänkte ge den den 20-liters och 2) om det är det någon som har testat steklar för bladlusangrepp? Jag såg att de fanns att köpa på nätet.
Bästa hälsningar
Johan
Sidan laddades på: 0.487 sekunder

Anmälan nyhetsbrev

scflogo