övervintra chilli?

Mer
18 jan 2011 17:39 #1777 av Anders Svärd
Jo jag såg att det verkade lite tyst, men de flesta är i dvala över vintern å andra sidan. Men nu är det dags att börja tina upp :cheer:

Jag har pillat ner 7 sorter idag i såjord från frön tagna från förra året och som blev över (Razzanatazz, Red Cherry, Chiliuacle Negro, Hungarian Hot Wax, Hot Lemon, Caribbean Red Habanero och Jalapeno friland) och ställt i en av mina hemmabyggda kultiveringsbox bestående av 2 bauhausflyttlådor, vävsilvertejp och folieklädda på insidan med limstick som det går ett avkarielysrörsarmatur genom som inte blir för varmt.
Utöver det har man ett 2x36 lysrörsarmatur tillsammans med growspoten.

Har 14 sorter till som jag beställde från Örtagården (Ancho Poblano, Arizona, Fenir, Big Jim, Espalette, Hot Thai, Monkeyface, Aji Amarillo, Aji Cristal, Jamaican Bell, Omnicolor, Bih Jolokia, Habanero Dulce, Vit Habanero), så man börjar fundera på om det är läge att ta en sväng och köpa en till 2x35 armatur (man lär i alla fall kultivera 6-12 av varje för att se vilka som verkar starkast). Men det är första året jag börjat så här tidigt. Har inte kommit igång de andra åren förrän i mars, men de plantorna har blivit riktigt bra ändå.

Första året övervintrade jag 6 Cayenne Long Slim och 2 Carribean Red Habanero under 2x36 Lysrören i runt 18-20 graders rumstemperatur och det gick rätt okej. De fick lite spinn och löss, men det var bara ner i duschen och kallvattensåpa behandla dem. Det som avgjorde deras öde var när tripsen dök upp när Amaryllislökarna fick stå tillsammans med dem och börja ta del av ljuset.

Man brukar säga att saker sker av en anledning; Eftersom Caynnen och Habaneron på inga villkor kunde få komma in i växthuset med trips så fick de stå ute i trädgården i sina krukor på 15 liter. Och de verkade trivas lika bra där och producerade precis lika mycket frukt. Med tanke på att man har för litet växthus (men fick det billigt när Silvan la ner) så var det väldigt bra erfarenhet, dock tråkigt att de fick avvecklas helt efter det.

Funderade lite här idag när jag sådde fröna. Noterade nämligen att jag kanske tagit för gammal såjord förra året till de plantorna som verkade taniga. Råkade nog bli så i kaoset med tripsangreppen och sådde om flesta sorterna. Såjorden var över från förr förra året. Så gammal såjord kan mycket väl sakna en hel del som småplantor behöver.

Gjorde förresten en kultiveringslåda till growspoten också som var folieklädd på insidan där lampan hängde ner in i lådan ovanfrån. Blev en ordentligt blått där inne. Kanske overkill, men om det är en yta på 1 kvm man vill täcka så är det helt klart fint om så mycket spill av ljuset som möjligt reflekteras in mot plantorna igen :)

Zon3
  • Britt-Marie Blohmé
  • Besökare
  • Besökare
18 jan 2011 14:03 #1775 av Britt-Marie Blohmé
Svar från Britt-Marie Blohmé i ämnet Sv:övervintra chilli?
Hej Anders!
Kul att få ett inlägg :) det är lite tyst här annars.
Jag gör ett test hemma och kollar om mina lysrör

kontra Growspot 15watt blå/blå 430/460 vem som ger bäst plantor. Men har satt upp growspotarna högre ca 40 cm då jag behöver större belysningsyta.
Än så länge är de lika i utvecklingen. har satt ganska många frön och vet inte om ljuset räcker där min a blå lampor lyser när de blir större.

Har övervintrat 6 st olika chilisar med bara lysrörslampa
annuum, baccatum, chinense. tre stycken har börjat blomma. Dock plockar jag bort blommorna för jag vill ge kraften till att växa istället.
Har precis planterat om dem till 10 L krukor då de växt i 5 L hela sommaren och vintern.
Tänkte beskära alla om några veckor utom en för att se skillnaden på senare resultat.

Så extrabelysningen ger helt klart resultat.
Även om de är lite kostsamma i inköp. (Lysrören har jag haft i tre år)

med vänliga hälsningar
Britt-Marie ;)
Mer
18 jan 2011 06:02 #1771 av Anders Svärd
Hej Britt-Marie!

Bra jag kikade lite under denna tråd och såg din kommentar om LED lampor aka "Growspots". Ska skapa en ny tråd för lite "föreningsforskning" runt dessa, men jag har sedan ett år en Growspot 15watt blå/blå 430/460 som motsvarar 90 watt. De ska vara till för gröna växter och köksväxter som inte blommar. Min tanke var att använda sådant ljus för enbart kultivering och eventuellt övervintring då det inte finns något behov av det röda spektrumet av ljus.

Drabbades visserligen av trips från amaryllislökar (tror jag) som gav sig på förra förra årets kultivering och fick lov att kassera 60% och trixa ordentligt, men ungplantorna blev väldigt tunna och sträckte sig mot ljuset, vilket är en indikation på att de får för lite ljus.
Hade ljuset först på ett avstånd av ungefär 15 centimeter, vilket rekommenderas i publiceringar av Chile Pepper Institutet på New Mexico State University. Testade även sänka ner ännu närmare, men de vart fortfarande taniga, samt att de verkade utveckla missbildningar (misstänkte det som skador från trips dock vilket återkom senare igen på sommaren i vissa Chileplantor).

Numera kör jag denna Growspot ovanför två stycken citronträd jag kultiverar upp i 2-3 år från frön, samt någon köksväxt och pelargonskott (som just nu fått för sig att blomma mitt i vintern) och de verkar må rätt okej av ljuset.

Har du några liknande eller intressanta erfarenheter av LED beslysning och dessa? :)
Vore kanon använda dessa LED istället för lysrör om man verkligen får till våglängderna, avstånd med mera :woohoo:

Zon3
Mer
03 okt 2010 19:19 #1747 av Jonas Borssén
Hej Bengt!

Det går bra att övervintra plantorna. All chilepeppar är flerårig. Att beskära är inget generellt råd utan görs från fall till fall och på grund av utrymme.
Däremot trivs plantorna i svalare temperatur under vintern. Läs mer på sidan Odlingsråd. Klicka på Skörd och läs under Övervintring och beskärning.

Lycka till hälsar
Jonas Borssén
Mer
25 sep 2010 16:48 #1746 av Bengt Johansson
är ny på detta med chilli, kan man övervintra chilli plantorna eller är dom ett åriga bara?

om man kan hur gör man då?
klipper ner dom och ställer dom svalare?

har ett 5-6 olika sorter
Sidan laddades på: 0.306 sekunder

Anmälan nyhetsbrev

scflogo