Fertilitet

Mer
23 aug 2009 23:34 #1699 av Janne Ahnberg
Svar från Janne Ahnberg i ämnet Sv:Fertilitet
Hej Jonas och tack för svaret. Det var i sanning ett tag sen. Hur är det med dig?

Min Cayoma som jag kallar den har satt tre frukter sedan jag skrev förra gången, en av dem verkar torka ihop innan den ens mognat riktigt. Plantan står skyddad för både alltför mycket sol och vind på balkongen. Enorma mängder blommor håller på att formas. Jag får hoppas fruktsättningen tar fart nu.

I växthuset har jag ett tjugotal plantor som mår utmärkt. Min erfarenhet är snarast att de mår väldigt bra av både värme och sol. Min Aji amarillo når ledigt två meter och sätter absurda mängder frukt. Jag satte igång för sent i år så jag kommer att få ta in plantorna till slut. Men det brukar fungera, vi har många stora och ljusa fönster. Ganska häftigt att kunna plocka färska frukter kring jul, särskilt om man som jag gillar att använda färsk chile i maten.


Hälsning
Janne
Mer
23 aug 2009 19:38 #1698 av Jonas Borssén
Svar från Jonas Borssén i ämnet Sv:Fertilitet
Hej Janne!

Long time no see:)
Hur står det till med plantan nu? Det är helt normalt att plantan tappar blommor och inte sätter frukt i tillväxtsituationer. Dessutom får du tänka på att allt för starkt solljus och värme (så som det kan bli på en balkong eller i växthus) kan hämma plantans fruktsättning. Det gäller även vid stark vind.
Mitt råd är att hålla ut och fortsätta sköta så som tidigare. Eventuellt ordnar du med någon form av skuggning eller vindskydd om det är problemet. Annars kan jag tänka mig att plantan satt frukt vid det här laget och att du kan se fram emot en lång fin skördeperiod nu i sensommar och höst.
Vill också passa på och tipsa om den snart aktuella chileutställningen i Trädgårdsföreningen. Det kommer snart info till alla medlemmar.

Med vänlig hälsning
Jonas Borssén
Mer
22 jul 2009 20:17 #1697 av Janne Ahnberg
Hej!
Är det någon som har ett råd till mig i följande fråga? Jag har en mäktigt stor planta (annuum), som är en korsning mellan Paloma och Cayenne. Den har övervintrat och efter beskärning åter skjutit fart. Nu blommar den rikligt men blommorna faller av och jag får inga frukter. Jag vattnar med hönsgödsel och har plantan på en balkong med väder och vind. För någon månad sedan planterade jag om den till en kruka på cirka 8 liter men det verkar inte hjälpa. Vad ska jag göra för att den ska återfå sin fertilitet?
Sidan laddades på: 0.445 sekunder

Anmälan nyhetsbrev

scflogo